Doelgroep

(Huis)artsen, specialisten, sociaal geneeskundigen, paramedici en verpleegkundigen die meer willen weten over Evidence-Based Medicine (EBM). Wij bieden een cursus van één dag met een inleiding op EBM, een workshop ‘literatuur zoeken’ en twee thema’s naar keuze. Elk thema bestaat uit een plenaire sessie (30-45 min) en een workshop (90-120 min).
De cursus van een halve dag bestaat uit een inleiding en één thema naar keuze.

Inhoud

EBM begint met het stellen van een beantwoordbare klinische vraag. Dit wordt geëxpliciteerd aan de hand van PICO-criteria, die worden geoefend. Verschillende niveaus van wetenschappelijk bewijs worden besproken, evenals het verschil tussen een systematische review, een meta-analyse en een gewone review. De Cochrane Library fungeert als voorbeeld voor het zoeken naar evidence-based informatie.

Voorstel inhoud voor de basiscursus EBM:

Hele dag cursus
Halve dag cursus
- Inleiding EBM (45-60')
- Plenaire sessie* (30-45')
- Workshop* (90-120')
- LUNCH
- Plenaire sessie* (30-45')
- Workshop* (90-120')
- Literatuur zoeken (30-45')
- Inleiding EBM (45-60')
- Plenaire sessie* (30-45')
- Workshop* (90-120')
  * Keuzethema’s:
  • Systematische reviews geven een overzicht van de bestaande kennis over een klinische vraag.
  • De RCT is van belang bij therapeutische onderzoeksvragen als ‘Wat is het effect van behandeling X bij patiëntengroep Y?’
  • Observationeel onderzoek: dit design wordt gebruikt voor het beantwoorden van prognostische en etiologische vragen.
  • Diagnostisch onderzoek
  • Richtlijnen zoeken en gebruiken: u leert waar u richtlijnen kan zoeken
ð Elk van deze bovenstaande thema’s leert u kritisch beoordelen en de resultaten ervan interpreteren. 
  • Ontwikkelen van richtlijnen: de methodiek van het ontwikkelen van nieuwe evidence-based richtlijnen.
  • Literatuur zoeken: een eerste aanzet tot het efficiënt zoeken van literatuur, beginnend bij een PICO.
  • Interpreteren van statistiek en effectmaten: de meest voorkomende effectmaten en statistische testen in wetenschappelijke literatuur. De vaardigheden worden geoefend.
 
Beginvereisten
Behalve een opleiding (zie ‘doelgroep’) zijn er geen beginvereisten.
 
Opzet

Plenaire sessies en workshops.