Audit en feedback is een strategie die zorgverleners helpt om hun handelen te verbeteren. Vooreerst wordt een audit uitgevoerd in het Elektronisch Medisch Dossier (EMD). Die analyseert automatisch en in de achtergrond van het EMD een bepaalde parameter die een kwaliteitsindicator is voor een bepaalde aanbeveling in een richtlijn (bv. halfjaarlijks bepalen van HbA1c bij diabetespatiënt). Het resultaat van deze audit wordt uitgedrukt in een score die aangeeft hoe goed de aanbeveling wordt opgevolgd in de doelpopulatie (bv diabetespatiënten) van de praktijk. De score wordt vergeleken met een bepaalde benchmark. De benchmark kan een vooraf bepaalde standaard betreffen, of een vergelijking met geaggregeerde en geanonimiseerde resultaten van collega-zorgverleners, of beide. De scores worden gevisualiseerd via feedbackdashboards (ook wel barometers genoemd). Dit alles vormt dus de ‘feedback’.
Cebam ondersteunt de ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren voor Audit & Feedback projecten.
Naar KwaliteitsindicatorenWe werken samen met verschillende partners om Audit & Feedback mogelijk te maken voor de verschillende groepen van zorgverleners benoemd in het EBP-netwerk. We ondersteunen hierbij de ontwikkeling van feedbackdashboards. Een overzicht van de bestaande feedbackdashboards voor zorgprofessionals vind je terug op onze barometerpagina.
Naar Barometers